söndag 11 februari 2007

Buganvillas

Söndag idag... Veckan har varit underbar!
Onsdagen hade vi alltså ledigt. Jag unnade mig att bara slappna av vid poolen och göra mig hemmastadd. Jätteskön dag, det är så härligt med värmen, jätte fuktigt och varmt vilken tid det än är på dygnet!
På torsdagen började vi med lektioner; lite spanska och sedan bibellektioner med Rolf och Jan Tore, höga visan och kung David. Intressant!
På eftermiddagen började operation leta glasögon. Ett gäng härifrån åkte till staden med vår tolk Santiago. Dagen slutade lyckligt, jag fick byta glas i mina gamla glasögon + nya för motsvarande 170 €! Liite billigare än Finland.
Internt möte på kvällen.
Fredagen fortsatte med lektioner och ännu ett stadsbesök, då var det dags för syngranskning...
Lördagen är också skoldag (Vi har ledigt söndag och måndag istället) så då hade vi våra första spanska lektioner med en man härifrån Bolivia, Alejandro. Väldigt duktig karl, i hans lektioner kommer man att lära sig! På kvällen var det ungdomssamling med Bolivianska ungdomar.
Idag, söndag har det varit möte på morgonen och efter det var vi till stan och åt pizza. Senare blir det lite fyrhjulskörning och kanske lite andra aktiviteter...


Har idag också speciellt mött på misären här i Bolivia... Barn på gatorna som tigger åt sina föraldrar så att de senare ska kunna supa upp det de samlat in, gamla och sjuka ligger på gatorna och håller fram sina händer och hattar i hopp om att få lite pengar från de (t.ex. jag) som har i överflöd, och som ger en ynka BOL eller bjuder dem på en bit mat. Jag har dåligt samvete över att bo såsom jag gör och sedan gå ut på staden och se alla hundratals människor som är fångar på gatorna, fångar i misären, fattigdomen.....

Världen är ingen rolig plats att leva på hörni.... Jag får bara tacka Gud för att han har Sin hand över denna jord, Han kommer inte att låta detta pågå för alltid! Tänk om de människorna på gatan skulle få höra att Jesus älskade dem så mycket att Han dog för dem! Jag hoppas innerligt att Han ska kunna använda mig till det!
Guds frid till er, speciellt ni där hemma; Mamma, pappa, Jimmy, Johnny, Milena, Lillsku, Lottsku och alla andra som läser detta.

2 kommentarer:

Lilian Sjöberg sa...

Voi Mallen..jaa jag vet hur e känns, hopplöst, när man ser mängden av människor som lever i sån nöd. Pengar är ingenting i förhållande till att få Gud, den levande sanne enda guden som hjälper och tröstar. Sko nog så vila tala med dig kära syster, sitter o lyssnar på Hillsong och er så lycklig..Gud er så God mallo!
Har du blivit na brun? Har du kona trän na?
Om du har möjlighet ska du fara in på hotmail, skall skriv ett mejl åt dig...så vi får tala liiti hemlisar..=) Puss till dig där långt borta..:)

Jeani sa...

Hej Mallo!!! Fick veta att du har en blogg, va roligt! Hur har du det? Det var såna evigheter sen... Talar du spanska nu?

Vi ska flytta till en större lägenhet nu i helgen, packandet börjar ikväll... Den ligger ungefär mitt emellan vår nuvarande lägenhet och F-mannavägen. Man vill ju inte flytta för långt, det är ett så bra område! :)

Kram från Jeannette!